March 741

Jak se to staví ...
(hotové modely bez komentáře ke stavbě dávejte, prosím, do Galerie)
Ďourek
Příspěvky: 754
Registrován: 24 září 2003 11:51
Bydliště: Praha 15
Kontaktovat uživatele:

March 741

Příspěvekod Ďourek » 11 únor 2010 14:03

Zdravím Vás vážení přátelé.

Protože stejně jako mnoho z Vás obdivuji způsob jakým své modely staví 11111, domluvil jsem se s ním, že zkusím postavit model podle jeho postupu, budu zde zveřejňovat fotky a Jarek bude moje snažení komentovat a bude mi nápomocen radou.

Dle rad jsem tedy nejprve v OBI sehnal správný tmel:

Obrázek

Dále jsem prohnal naší firemní kopírkou čtyři čtvrtky a pořídil si dvě černobílé kopie vystřihovánky. Bohužel jsem neměl úplně ze začátku stavby k dispozici fotoaparát, ale vezte, že tohle je výsledek tří večerů:

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Zatím jsou veškeré dojmy ze stavby kladné - základní část jsem lepil bez chlopní a každý díl byl složen ze dvou částí (proto ty dvě kopie vystřihovánky). Hrany byly seříznuty do 45°, nekde ještě po seříznutí bloušeny pilníčkem na nehty.
Jak je patrno z fotek, vnitřek kokpitu jsem už zpracovával načisto a to včetně sedačky.
velkou chybou se ukázalo, že jsem štít lepil ze dvou dílů (myslím, že by stačila jedna čtvrtka) a hlavně že jsem dovnitř vlepil originál vystřihovánky ještě před ohnutím - ohnutím dílu se vše pěkně zkrabatilo - to je zkušenost pro příště.. Před přilepením štítu jsem ještě zaretušoval hrany kokpitu a dle fotek jsem měl zarešutovat i spodní hranu štítu... Na druhou stranu v reálu to moc vidět není - na fotkách je nemilosrdný ten blesk...

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1697
Registrován: 30 září 2003 12:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Re: March 741

Příspěvekod 11111 » 12 únor 2010 09:08

Ahoj Karle,
Vedeš si výborně, a tuhého štítu kokpitu v budoucnu nebudeš litovat. Jeho optické zůžení můžeš docílit obroušením vnitřní i vnější části okolo horní hrany štítu kokpitu. V budoucnu ale doporučuji sedačku vlepit až po ukončení hrubé stavby a oblepení modelu.
V případě tohoto modelu p.Špinlera si pomocí tohoto způsobu stavby můžeš vůz upravit do lepších proporcí. Myslím že někde na tomto fóru byla diskuze k převisu přední části vozu, která je dlouhá. Pokud se ti bude chtít, můžeš spojler uříznout, ubrat na zbylé části za spojlerem a spojler a natupo k sobě přilepit na rovné podložce, pohlídat si přitom geometrii.
Při oblepování budeš moci využít grafiky, zlaté čáry okolo kroužku čísla, kterou vystřihneš po vnějším obrysu a opětovným zkrácením zbylé části mezi obrysem kroužku a štítem kokpitu vše doladíš. Ve spodní časti při zkracování problém nevznikne, v boční časti využiješ při navazování grafiky uchycení náprav.
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Ďourek
Příspěvky: 754
Registrován: 24 září 2003 11:51
Bydliště: Praha 15
Kontaktovat uživatele:

Re: March 741

Příspěvekod Ďourek » 12 únor 2010 12:33

Uff přečetl jsem si to asi pětkrát, než mi došlo, co se mi snažíš říct - asi jsem nějaký pomalejší... Ale myslím, že ten model nebudu krátit - já si tak nějak nepotrpím na úplnou historickou přesnost - pro sebe říkám, že jsem "estét" (tzn model se mi musí líbit, nevadí, že není historicky úplně přesný).

Proč doporučuješ lepit sedačku až po broušení a oblepení? Při tmelení bude vnitřek kokpitu zakryt toaleťákem, oblepováním sedačku nepoškodím... a při tomo postupu jsem si jist, že ji přilepím na určené místo přesněji, než když ji tam budu vlepovat později. Ono to není z těch fotek vidět, ale sedačku jsem tam osadil dříve než štít.

Já u toho štítu ani tak nelituju toho, že je dvojitý, jako toho, že jsem nejprve tři díly slepil dohromady, zatížil a teprve potom tvaroval - měl jsem je lepit k sobě už vytvarované a případné přesahy ostřihávat...

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1697
Registrován: 30 září 2003 12:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Re: March 741

Příspěvekod 11111 » 12 únor 2010 13:43

Kokpit doplńuji až po dokončení hrubé stavby právě pro případné broušení a zužování horní hrany zevnitř. A potom při broušení se vůz lépe drží, je za co uchytit.
Štít stejně jako ty slepím a zatížím mezi knihy, ale já lepím sendvič a ten se asi lépe tvaruje...
S proporcemi vozu, polepším se příště v popisu :-D jen já tuto úpravu měl okamžitě před očima když jsem viděl Zdenkem kontrolně model postavený, tak promiň mi mou deformaci :-)
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Ďourek
Příspěvky: 754
Registrován: 24 září 2003 11:51
Bydliště: Praha 15
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Ďourek » 13 únor 2010 18:28

Doplnil jsem pontony a jestli se nepletu, tak teď je model zralý na lak a následné oplácání tmelem.

ObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázek

Té zelené retuše si nevšímejte - koupil jsem Revelku a zkoušel, jestli jsem trefil odstín...
A na závěr otázka: Revelka asi není ředitelná vodou, co? Abych ten štětec ještě zprovoznil, budu asi potřebovat ředidlo...

Uživatelský avatar
Robert Blaschke
Příspěvky: 2410
Registrován: 28 červenec 2008 21:25
Bydliště: teraz Košice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Robert Blaschke » 13 únor 2010 18:53

Buď teda origoš Revell riedidlo, alebo náhražky: syntetické riedidlo S6006, alebo aceton, alebo toluen - ten používam na veľmi zaschnuté štetce. :D

Ešte S6006 sa dá použiť aj na riedenie farby, tie posledné dve možnosti už nie, tie by Ti farbu definitívne pochovali :P

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1697
Registrován: 30 září 2003 12:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod 11111 » 13 únor 2010 19:14

Doporučuji tmelit nejdříve plochy tak aby spolu nesousedily. Až budeš mít obroušené plochy ke své spokojenosti, pustíš se do těch ploch které jsi do teď vynechával. Někdy je zapotřebí to rozložit na tři fáze.
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Ďourek
Příspěvky: 754
Registrován: 24 září 2003 11:51
Bydliště: Praha 15
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Ďourek » 13 únor 2010 19:49

Ouha.. Přiznám se bez mučení, že tomu zase moc nerozumím - já myslel, že to jaksi teď celé opatlám (tedy po nalakování) a celé obrousím.. Můžeš to, prosím, nějak rozvést..

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1697
Registrován: 30 září 2003 12:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod 11111 » 13 únor 2010 21:23

Aby jsi se měl čeho chytit při broušení a to jsou právě hrany, tak je nesmíš mít celé okolo zapatlány tmelem že nevidíš ani jeednu plochu. To znamená že pokud budeš tmelit boky okolo kroužku s číslem, spodní a horní plocha musí zůstat čistá. Až po té co obrousíš tyto plochy a tak zapatláš spodek vozu a vrch kde je krouzek a zase obrousíš. To je příklad...

Obrázek

Tolik moje zkušenost...

Hrany zaoblujii až je celý model obroušen.
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Ďourek
Příspěvky: 754
Registrován: 24 září 2003 11:51
Bydliště: Praha 15
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Ďourek » 13 únor 2010 23:07

Mě možná uniká úplný smysl toho tmelení - myslel jsem že to je kvůli přechodům - hlavně vnitřním hranám. Při klasickém lepení si na sebe některé díly nesednou úplně ideálně a pak to člověk všelijak retušuje a snaží se vzniklý prostor zaplácnout barvou...

Jako třeba mě u Lotusu 79

Obrázek

Nebo i tady - kdybych lepil rovnou načisto, tak mám malinké mezery mezi pontony a štítem na obou stranách...

ObrázekObrázek

Co vlastně tmelíš na rovné ploše?

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1697
Registrován: 30 září 2003 12:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod 11111 » 14 únor 2010 10:19

Jsem hrozný nešika a tak neumím rovné plochy udělat rovně :D Někdy se mi propadnou, někdy je třeba srovnat geometrii, je sposty důvodů proč. Vyzkoušej po nalakování rovné plochy obrousit, uvidíš jestli je máš rovné. Třeba to u tebe nebude zapotřebí
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Ďourek
Příspěvky: 754
Registrován: 24 září 2003 11:51
Bydliště: Praha 15
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Ďourek » 15 únor 2010 09:36

Nalakováno, obroušeno - myslím, že můžu začít s tmelem.. Zkusmo jsem ho otevřel - docela to smrdí... :?

ObrázekObrázek

Ďourek
Příspěvky: 754
Registrován: 24 září 2003 11:51
Bydliště: Praha 15
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Ďourek » 15 únor 2010 20:25

Tak jsem model celý opatlal... zasmradil celý byt, za což jsem si vysloužil pár uštěpačných poznáme a uklidil do krabičky... Příště budu muset tmelit ve sklepě... :?

Ďourek
Příspěvky: 754
Registrován: 24 září 2003 11:51
Bydliště: Praha 15
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Ďourek » 15 únor 2010 23:42

Volám SOS.. Takhle vypadá "Kytovec" po půlhodince usilovného broušení a zničení tří pilníčků na nehty - obávám se, že budu nucen použít rašpli...

Co s tím?

Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1697
Registrován: 30 září 2003 12:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod 11111 » 16 únor 2010 08:26

Já tě varoval, tohle je příklad jak nepostupovat...
Nelze model takto oplácat a potom brousit bez opěrných bodů, práci je dobré neuspěchat a postupně plochy tmelit a brousit. Nechtové pilníčky se dodávají s různou velikostí zrna... kup si ten hrubší a dávej pozor na hrany, co nejméně je brus, nebudeš se mít čeho chytit pokud je zbrousíš a celá geometrie půjde do kytek, pokud se ti rovnou model nerozpadne...
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti

cron