přidávám další návod, tentokráte na reálnější kola se zaoblením.
Podstata je celkem jednoduchá, spočívá v násilné deformaci vrstvy papíru, ale hezky od začátku...
Na každý plášť jsou připraveny dvě vrstvy čtvrtky, jedna o šířce pláště, druhá cca o půl milimetrů širší. Ta větší šířka je docela důležitá, bo zamezuje propadu a zkrabatění boku při samotné deformaci. Podobně mají čtvrtkový ekvivalent disky, ale ty pro postup nejsou důležité a jejich sestavení záleží na osobních preferencích. Čtvrtku používám klasickou výkresovou, která je savá!

Zde jsou jednotlivé části sestaveny. Pro přesný tvar používám předvyřezané kruhy v kartonu:

Z kartonu vyřežu mezikruží, podstatné jsou ty krajní, vnitřní v tomto postupu drží disky (no, některé disky jsou zde tenké, takže je drží jediné mezikruží):

Takhle to zhruba půjde dohromady, disky jsou vlepeny do vnitřního a krajního mezikruží, čtvrtkový kruh na vnitřní mezikruží a z vnějšku disk. Případně kuželové čelo disku natupo do vnitřního mezikruží a z druhé strany zafixováno čtvrtkou:

Zde je mezivýsledek, na který ještě přijdou nalepit boky pneumatik:

A už konečně k poslední podstatné části. Nanesu lepidlo dovnitř pláště, i na jeho hranu, totéž na připravené boky s vnitřky. Lepidlem nešetřím, kromě toho, aby drželo, je důležité, aby papír navlhčilo a ten se tak snadno deformoval. Boky nedávám úplně na doraz, aby se neproply na druhou stranu a nedošlo ke zkrabatění.

Poté, co je kolo kompletní, vezmu něco tvrdého hladkého (zde stará dobrá čtyřbarevka, ani nevím, zda ještě píše :) ), a nejdřív stlačím samotný plášť, kdy ještě bok nedrží a následně zaobluju:
- bok tahem směrem ven
- plášt směrem od boku
- a znovu doladění boku směrem ven

A zde je výsledek, po tomhle utrpení papír samozřejmě vypadá příšerně (aspoň laserový tisk) a předpokládá se přebarvení:

Už přebarvená a nalakovaná kola:

A nakonec, jak to vypadá na výsledném modelu:

(podotýkám, že pokud se vám zdají kola jiná, tak poslední dva obrázky jsem si půjčil z výrazně starších staveb, ty bohužel ještě trpěly dětskými nemocemi)
Pár poznámek na závěr:
Zkušenost mi říká, že dvě vrstvy čtvrtky jsou dostačující, ale samozřejmě větší počet asi umožní větší deformaci.
Postup funguje velmi dobře i na vypalované dezény. Jdou sice víc ztuha, ale postup "když to nejde, vem si větší kladivo" je účinný i zde.
Přes veškerou snahu se občas stane, že se bok pneumatiky stáhne dovnitř a zkrabatí. Podle postupu výše (širší vnitřní čtvrtka a způsob zaoblování) se mi to už stává velmi výjimečně, ale pokud, obvykle "díru" stačí zalít tekutým vteřinovým lepidlem, kolo se stejně bude barvit. Chcete-li tomu předejít téměř s jistotou, stačí bok pneumatik podlepit tenkým papírem.
Pozitivní zpráva nakonec - pokud máte (stejně jako já) špatné výsledky u bombírování, vězte, že natahováním boku při deformaci se zlepší :)
Doufám, že to posune kola zase o něco dál...