Tak pokud bych byl z Plzně, návštěvu na F1 bych moc neřešil a jezdil bych do Německa na Hockenheimring. Nemám určitě patent na rozum (a řada lidí se mnou asi nebude souhlasit, nebo přidá vlastní názor):wink: , ale na závodech F1 jsem byl v Rakousku, Maďarsku, Monaku, Belgii, Itálii a 2x v Německu (Hockenheiring a Nurburgring). Rakousko nemá cenu řešit. Do Maďarska jsem jel na "vlastní pěst" vlakem v deštivém roce 2006 a málem se mi to nevyplatilo (zpoždění vlaku, výluka v MHD, aj.). Závod to byl tehdy velmi zajímavý, ale místo na stání bych tam určitě nedoporučoval. Infrastruktura v okolí okruhu nebyla zrovna valná. Navíc mně vadila jedna věc (a to není jen moje zkušenost) - po závodě vyženou diváky z okruhu a není možnost si ho projít (někomu to ale vadit nemusí).
Monako je poměrně daleko, ale už tam z ČR jezdí cestovní kanceláře. Bohužel asi pro většinu fanoušků je cenově přijatelné místo na stání, které se nachází na stráni nad zatáčkou La Rascasse. To se ovšem zaplňuje už od rána a pokud přijedou fanoušci na okruh kolem jedenácté hodiny, moc pěkné místo na ně nečeká (takže ideální varianta je být tam na dva dny i s ubytováním, ovšem to nebude levné). Zážitkem je ovšem procházka po okruhu (otevíral se cca hodinu po konci závodu). Jet rychle v úseku od kasína k tunelu - to klobouk dolu!!!
V Belgii jsou poměrně dost drahé vstupenky a okruh je poněkud stranou (cca 8 km od města Spa). Ovšem z měst Vievers a Spa tam jezdí autobusová doprava (speciální autobusy, místní hromadná doprava). Lepší je asi na tento závod jet s cestovkou a nebo vlastním autem. Okruh je to hezký a pokud nejsou problémy s počasím, tak i hezké závody. U míst na sezení je to dané, ale u míst na stání je potřeba být na okruhu velmi brzy, protože atraktivní místa (např. zatáčka Eau Rouge) jsou obsazena už od rána.
Z Monzy jsem byl poněkud v rozpacích. Okruh je v městském parku a pokud by mě spolucestující ze zájezdu neporadili, asi by to byl problém najít (asi ne, pokud bych se tak okolo poledne přidal k davům italů

). Na okruhu je vidět, že je v kalendáři F1 už od padesátých let...(zbytky klopené dráhy, popraskaný asfalt, ale i sociální zařízení). Okruh je to slavný a zajímavý, ale asi tam není moc míst, kde by byl kvalitní výhled (snad s vyjímkou cílové roviny a nebo vyšších míst tribun), protože dvojitý plot, ke kterému se během závodu nahrnou fanoušci (i když je občas odeženou pořadatelé, nebo policie), moc možnosti nedává..., ovšem není problém si po závodě okruh projít.
Nurburgring je docela moderní okruh a mrzelo mně, že jsem tam přijel poměrně pozdě a po závodě jsem spěchal domu, protože jsem jel pouze s 13-ti letým synovcem a druhý den jsem musel být v práci (a 900 km na východ Čech nebylo až tak málo). V prostoru startu a cíle je velký komplex s obchody a s vystavenými vozy. Měl jsem problém sehnat vstupenky, ale pak jsem zjistil, že skoro u každého vchodu je pokladna. Bohužel jsem přišel o doprovodný program, ale závod to byl zajímavý. Bylo ovšem po dešti a tak dostat se z parkoviště, které bylo na poli, nebylo zrovna nejlepší. Od okruhu je to cca 20 km k dálnici. Už při cestě na okruh jsme jeli pomalu, po velké ceně jsme prvních 5 km jeli přesně jednu hodinu, potom se to zrychlilo (na dálnici to už bylo docela dobré).
A Hockenheimring? Z východu Čech jsem to jel něco přes 8 hodin čistého času (takže z Plzně by to bylo cca 5 hodin). Okruh je kousek od dálnice, takže když se přijede brzy, není problém s parkováním. Tento okruh dle mého názoru má ještě další přednost, kterou jsou muzea v Sinshemu, Spyeru a další přímo u okruhu. Sinsheim je při cestě (Concorde, Tupolev TU 144, mnoho letadel, cca 20 vozů F1, sbírka sportovních vozů (přibližně 15x Ferrari), vojenská technika, železniční vozidla, zemědělská technika, aj.), partnerský Spyer je zhruba 20 km za okruhem (ratetoplán Buran, Boeing 747, stihačky, ponorka, lodě, železniční technika, motorky, aj.). V obou muzeích je i 3D kino a prohlídka je na několik hodin. U okruhu je menší muzeum závodních strojů. Aut tam moc není (několik formulí, např. ATS, Zakspeed, vozy DTM a jiných okruhových šampionátů), ale závodních motorek nepočítaně...(do toho muzea bych šel po závodě, abych se vyhnul tlačenici při odjezdu fanoušků). Na okruhu se dají najít i pěkná místa na stání. Po závodě se lze dostat na okruh.
Při výběru místa, kam bych jel na závod, bych asi řešil, místo, s kým chci jet, dostupnost a cenu vstupenek. Místo = vzdálenost a dosažitelnost okruhu. Buďto mám skoro neomezené prostředky a mohu si dovolit jet kamkoliv, zaplatit si hotel a dobré vstupenky. Pokud bych jel s dětmi, asi bych si rozmyslel, zda-li jim to něco dá (synovce jsem vzal poprvé, až když mu bylo 12 let), kolik by to celé stálo a do jaké země pojedu? Vstupenky se dají koupit v ČR (to je vcelku bez problému, ale lístek stojí cca o 1500,-Kč více, než na místě), objednat přes net (možnost slevy, ale zase placení poštovného ze zehraničí), nebo na místě (většinou, když se přijede brzy, lístky jsou). Dále je důležité si na okruhu vybrat místo s velkoplošnou obrazovkou (co si budeme povídat, po pár kolech skoro každý ztratí přehled o pořadí a není špatné vidět, jak se závod vyvíjí a kde se co zajímavého na trati stalo). Je toho ještě asi hodně, co by se dalo poradit, ale je potřeba si nezapomenout vzít s sebou špunty do uší, protože to, co je v TV, je jenom slabý odvar toho, jak to vypadá se zvukovou kulisou na okruhu.
Petr
PS: Myslím, že skoro každý, kdo by si myslel, že na závodech F1 jedna pořídí kvalitní fotografie, bude zklamán (stejně jako já na svém prvním závodě). Tou vyjímkou jsou jenom lidé, kteří mají dobrá místa a kvalitní fotografické vybavení (přes plot v rychlosti 250 až 300 km/ hod. se fotí dost špatně).