Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Jak se to staví ...
(hotové modely bez komentáře ke stavbě dávejte, prosím, do Galerie)
John
Příspěvky: 269
Registrován: 05 červen 2004 17:15
Bydliště: Praha

Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod John » 20 červen 2016 09:55

Lola je ideální model auta, který bylo natolik nevýznamný a natolik nezasahuje do mých primárních zájmových oblastí, že bych ho mohl slepit bez nutkání to jakkoliv vylepšovat a nebude mi vadit to lepit i když nebudu úplně ve formě. Prostě tak, abych to (pomalu ale jistě) i dokončil.

Pokusím se vše co nejlépe dokumentovat tak, abych hlavně já pro příště věděl, čeho se vyvarovat nebo co naopak fungovalo.

PODLEPOVÁNÍ
podlepoval jsem poprvé KORESEM. Lepidlo pořádně rozetřeno, žmolky setřeny kreditní kartou, díl vložen mezi dva čisté listy papíru, vyhlazeno nehtem a rukou. Nevkládat mezi noviny - písmena novin se mi otiskla na bílej ponton. (naštěstí to šlo vygumovat). Podlepuju včetně chlopní (dřív jsem díl vystříhnul bez chlopní, podlepil a chlopně vystříhnul z podlepovacího papíru - to se zdá zbytečná práce). Pak jsem to nechal přes noc pod zátěží, ale asi by stačila i kratší doba.

Dle návodu jsem kancelářským papírem podlepil
- bočnice
- dno vozu
- spodek špice
- konstrukční díl vrchu špice
- díly přítlačných křídel (vrchní i spodní stranu, tj. každá plocha bude nakonec sendvič ze 4 vrstev papíru)
- vrchní díly pontonů (oproti návodu, který doporučuje silnější papír)

Závěsy a zbytek budu řešit později

LEPENÍ
- Ohyb bočnic čumáku vozu - narýhovat nečím tupým z rubu, ale dopředu neohýbat. Ohyb je minimální, zlom zbytečně ruší. (a použít hlavu - jeden ohyb má být logicky z rubu, druhý z líce, ve vystřihovánce jsou nakresleny chybně - oba stejně a já to bez přemýšlení ohnul podle šipek)
- U konstrukčního dílu vrchu čumáku jsem odstřihnul chlopeň úplně vepředu na špici.
- Vrchní díl čumáku (č.4) jsem kromě dvou chlopní před kokpitem lepil natupo.

(fotky dodám později, teď jen byl čas to sepsat)
Naposledy upravil(a) John dne 21 červen 2016 08:30, celkem upraveno 1 x.

enzo66
Příspěvky: 670
Registrován: 08 květen 2007 19:30
Bydliště: Koryčany

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod enzo66 » 20 červen 2016 21:49

Tento vůz jsem lepil jako 24 hodinovku. Nenáročný model, ale výsledkem je pěkný vůz. ;)
Radek

Obrázek


Nevadí že něco dělám pomalu,protože to možná dělám blbě

John
Příspěvky: 269
Registrován: 05 červen 2004 17:15
Bydliště: Praha

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod John » 21 červen 2016 17:50

Vrch zadku (č. 6) - v chlopních u zadní nápravy dopředu udělat prořezy, jinak zalepím 2 otvory v bočnicích pro závěsy. Při vlepování dílu do boků hlídat souměrnost (boky mám vůči sobě posunutý aspoň o půl mm)

Obrázek

(Mám to trochu do vrtule, ale neřeším.)

John
Příspěvky: 269
Registrován: 05 červen 2004 17:15
Bydliště: Praha

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod John » 28 červen 2016 21:54

Tak aby se tu taky trochu lepilo, pomaličku pokračuju s Lolou

Komín mi zabral minimálně hodinu a půl práce. Nejdříve jsem výjimečně lepil, teprve poté retušoval. Tvarování jsem se trochu bál, ale nakonec dobrý.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 256
Registrován: 25 září 2003 15:47
Bydliště: Brno

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod Lukáš » 28 červen 2016 22:12

No, mazlíš se s tím pěkně.

Turco
Příspěvky: 874
Registrován: 06 červenec 2009 14:54
Bydliště: Humenné

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod Turco » 28 červen 2016 22:12

tak zatiaľ to je luxusná práca, paráda

Uživatelský avatar
Ali
Příspěvky: 1705
Registrován: 24 květen 2009 13:28
Bydliště: Lysice

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod Ali » 30 červen 2016 10:32

Krásná práce s papírem a fantastická retuš :!:

John
Příspěvky: 269
Registrován: 05 červen 2004 17:15
Bydliště: Praha

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod John » 23 září 2016 23:05

Místo formulky jsem teď "detailoval" byt, ale už je hotovo tak pomalu budu pokračovat.

Poloviny podlahy slepeny Koresem (nelepil jsem zadní část kvůli chlopním trojúhelníčků deflektoru; možná příště lepit natupo) a teprve poté vyříznut finální tvar včetně prořezů pro ony trojúhelníčky - prořezy ale měly být na horním dílu podlahy oproti spodnímu dílu posunuty, aby se zakryly chlopně. Poučení pro příště.

Místo konstrukčních chlopní pro přilepení pontonů k podlaze jsem (po vzoru jiných) vyříznul potřebný tvar z lepenky (podle kopie podlahy)

Obrázek

John
Příspěvky: 269
Registrován: 05 červen 2004 17:15
Bydliště: Praha

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod John » 25 září 2016 08:30

Krásně to odsýpá, i když času není nazbyt. Hlavní je se s tím moc nemazat a akceptovat i drobné nedokonalosti, o kterých stejně vím jen já (a na které za půl roku zapomenu)

Zadní závěsy kol je herkulesem slepený sandwitch vystřihovánka - kanclák - vystřihovánka (nezdržoval jsem se lícováním dílů, z vnější strany je to celý černý, tak jsem to přebarvil). Závěsy jsem zalepil, teprve potom vsunul zadní osu z plastové tyčinky (příště budu muset vyřešit jinak, při protahování osy dírou v trupu se mi poškrábala barva. Buď vetší díry nebo lepší barva nebo nejdřív zalepit osu, nabarvit ji a teprve lepit závěsy - to by byl ale asi opruz)

Pontony - příště místo retuše raději víc schovat chlopně pod vrch pontonu. Pontony lepeny nejdřív k trupu pak na spodek. Další poučení pro příště: konstrukční díly na bocích "kajaku" nalepit níž, aby (podlepený) vrch pontonu byl v jedné rovině s horní plochou vodorovné části kajaku. A ideálně při lepení kajaku o pár desetin mm snížit i boky kajaku a nalepit je taky trochu níž (vrch pontonu se pak bude jakoby natupo dotýkat vrchních dílů pontonu a schová se tím nadbytečná hrana)

Obrázek

John
Příspěvky: 269
Registrován: 05 červen 2004 17:15
Bydliště: Praha

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod John » 27 září 2016 23:01

Oproti návodu jsem teď udělal červené přechodové díly vedle komína. Jak to bylo myšleno jsem (ani z fotek na fóru) nepochopil, vymýšlením a tvarováním do předpokládaného tvaru jsem strávil skoro hodinu a ideální to stejně není. Ale neřeším a jedu dál.

Přední křídlo - plochy k sobě slepeny koresem (kromě úzkých proužků na boku - ty normálně herkulesem). Koresem lepeny i plochy bočních pontonů před chladiči.

Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
Novis
Příspěvky: 1063
Registrován: 10 leden 2007 19:10
Bydliště: Chlum (Křemže)

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod Novis » 29 září 2016 08:49

Máš to krásně čistý a retuš parádní :!:
Rád se dívám na tvé stavby.
Galerie

Na stole:
F2003 GA, F2004, 95T, MP4/7A, MP4/8
Lakovna / dodělávky:
Tyrr 006, 018, 97T, 126CK, F2000, FW11B, FW08C, MP4/4
Pod stolem (u ledu):
FW07, FW11, Tyrr 023

Turco
Příspěvky: 874
Registrován: 06 červenec 2009 14:54
Bydliště: Humenné

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod Turco » 29 září 2016 11:28

neskutočné čistá robota, nechápem ako to robíš

John
Příspěvky: 269
Registrován: 05 červen 2004 17:15
Bydliště: Praha

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod John » 30 září 2016 08:19

Chlapi, díky za milé reakce (a tímpádem i ještě trochu větší motivaci do další práce). Nutno však říct, že byť jsem zatím s výsledkem spokojen, realita je o něco horší než na fotkách. Fotka normálně retuš vytáhne, v tomto případě retuš doslova schovává - obzvlášť na bílým čumáku, kde na fotkách úplně zmizely prostřihy. Možná je to tím, že model je vícebarevný a foťák "nemá potřebu" vytahovat sebemenší detaily z jednobarevné plochy. Hlavně ale není vidět vrtule... tu jsem dorovnával hrubou silou a kamufloval jak jen to šlo. Ale je tam pořád. Večer nafotím
Naposledy upravil(a) John dne 30 září 2016 12:27, celkem upraveno 1 x.

enzo66
Příspěvky: 670
Registrován: 08 květen 2007 19:30
Bydliště: Koryčany

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod enzo66 » 30 září 2016 11:44

John píše:Hlavně ale není vidět vrtule... tu jsem dorovnával hrubou silou a kamufloval jak jen to šlo. Ale je tak pořád. Večer nafotím


Toto je největší bolest u těchto modelů. Slepil jsem jich už spoustu, ale na spolehlivý recept jak se vyhnout vrtuli jsem nepřišel. :cry:

Z fotek ale Lola vypadá skvěle, jak retušuješ?
Radek

Obrázek


Nevadí že něco dělám pomalu,protože to možná dělám blbě

John
Příspěvky: 269
Registrován: 05 červen 2004 17:15
Bydliště: Praha

Re: Lola T 97-30 / 1997 / P.Špinler / PKAA

Příspěvekod John » 03 říjen 2016 11:01

Vrtule - podle mě je jediným receptem maximální přesnost při lepení kajaku. U tohoto modelu ale nejsou na čumáku rysky a já bočnice lícoval podle těch aerodynamických přechodů vedle kokpitu. Což byla (moje) blbost. Výsledkem je, že model vypadá, kromě jedné výjimky, líp než všechny mé předchozí formule, ale má nejhorší geometrii.

Retuš dělám akrylovýma barvama Vallejo. Většinu věcí před lepením, a většinu věcí (i těch již retušovaných) ještě dolaďuju kvalitním štětcem i po slepení. Třeba spoj komína s trupem i napojení bočnic jsou opravovány i po slepení. A ty aerodynamické přechody vedle kokpitu (které jsem fotil o 5 příspěvků výš) jsem retušoval až po lepení.

Jinak stavba postupuje, jen nemám nafoceno.


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 8 hostů